NATHALIE THIBAULT
pagede.com/nathaliethibault.htm
Nathalie Thibault is a Quebec-city based artist. Thibault, a semi-finalist in 2009 for the RBC Painting Competition, explores the rich history of gestural abstraction, allowing intuitive choices and gestural mark making to lead her to completion. Featuring several works employing black and indigo, Série Noire explores the depths of (these) notoriously unwieldy tones, coaxing out moments of clarity through accents of vibrant colour and considered mark-making. Thibault holds an MFA from Laval University and has exhibited extensively in Quebec. She was recently included in The Phoenix Art: The Renewed Life of Contemporary Painting, an exhibition curated by Robert Enright at Galerie Simon Blais in Montreal.
DÉMARCHE ARTISTIQUE
“Dans ma pratique, je fais le pari de travailler avec les moyens traditionnels de la peinture. Par son caractère spontané et événementiel, ma recherche picturale tisse des liens avec le dessin et l’art graffiti. Souvent caractérisées par une valeur de ton dominante et des choix chromatiques inusités, mes oeuvres présentent des enjeux formels issus d’un éventail de gestes allant du graphique à la tache, au signe et à la configuration.
Mon approche de l’abstraction laisse place au geste de peindre dans toute sa complexité. À travers ses détournements et retournements, l’acte de création devient en quelque sorte le propos des tableaux. Souvent créés à la limite du geste intentionnel et de l’accident, ils ont pour ambition de générer des états d’exception, tels des symptômes visuels qui sont l’indice qu’il se passe quelque chose.
Résultat de systèmes imprévisibles en constant changement, mon travail a pour enjeu la possibilité de saisir et ainsi révéler la vérité d’un échange déroutant entre la subjectivité du geste et l’objectivité de la matière couleur.”
ARTIST STATEMENT
In my practice, I challenge myself to work with the traditional methods of painting. By it’s quality of being both spontaneous and factual, my research creates relationships between drawing, graffiti-like markings and painting. Often characterized by one dominant tonal value and subtle, unusual chromatic relationships, my paintings display new formal challenges that arise from a deployment of gestures ranging from lines to stains, to signs and configurations.
My approach toward abstraction allows for the act of painting in all its complexity. Often created at the limit between intentional gesture and accident or chance, my work have as an ambition to generate states of exception, such as visuals symptoms which are the index that something is occurring.
Result of unforeseen, constantly changing systems, my work wagers on the possibility of grasping and thus revealing the truth of a disconcerting exchange between the subjectivity of the gesture and the objectivity of colour-matter.